Skip to content

Design Thinking – Els reptes

La gestió d’espais

Les noves dinàmiques d’aprenentatge que estudiem i veiem xoquen directament amb la realitat de moltes maneres, Un tret real és la gestió dels espais per poder dur a terme aquest nou canvi educatiu. Ens enfrontem a centres educatius on no tenim l’espai necessari per poder desenvolupar totes les activitats que voldríem amb normalitat, fins i tot centres que no disposen dels espais que podríem trobar en qualsevol centre com ara la biblioteca o un saló d’actes o saló d’usos múltiples. Aquesta manca d’espais també la podem trobar a les mateixes aules: de vegades trobem aules minúscules. Aquestes aules amb les dimensions tan reduïdes són el resultat d’una educació individual en la qual tots els alumes seien als seus petits escriptoris i tenien el seu seient.

Aquest model d’educació ha estat sobrepassat per diversos factors com són els nous models educatius o també els nous elements de l’educació com són els dispositius electrònics, que no caben en un escriptori tradicional si a ell li afegim qualsevol altre element més: la posició de l’alumne perquè tot càpiga és incorrecta i a la llarga pot desenvolupar malalties corporals. Però no ens quedem en els escriptoris: veiem els espais.

Els centres educatius que tenen espais més o menys adequats o que l’equip docent fa l’impossible per obtenir-los adaptant així espais que no s’usen o fent alguns espais ambivalents: amb molts usos depenent de les necessitats. Malgrat aquests esforços per part dels docents, fan falta espais determinats i fixes on puga desenvolupar el nou model educatiu que a poc a poc s’està implantant als nostres centres. A aquests espais els podrem deixar de dir aules perquè fins i tot aquest concepte ha d’actualitzar-se i el contingut d’aquests espais haurà de ser dinàmic i acollidor. Aquest darrer concepte ha de ser un tret molt important: els espais que manegem actualment als centres sovint són freds i impersonals i això no afavoreix al nou model d’educació.

En resum: necessitem espais dinàmics, acollidors, còmodes, amb tots els recursos necessaris per pensar, crear, contrastar, opinar, millorar… En definitiva, necessitem nous espais per formar a persones noves amb una educació moderna.

El Col·legi Mas Camarena a València és un bon exemple d’aquest canvi progressiu d’espais d’aprenentatge.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continueu navegant esteu donant el vostre consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostrapolítica de cookies, punxeu l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies